ASF preia astazi supravegherea pietelor financiare nebancare, estimate la 10-15 mld. EUR. CNVM, CSA si CSSPP s-au desfiintat. Ce cred asiguratorii?
litatilor banesti existente in conturi si a patrimoniului s-a facut pe baza de protocoale de predare-preluare incheiate cu fiecare dintre acestea, astfel incat, incepand de maine, ASF isi intra oficial in drepturi.
Constituirea noii autoritati a reprezentat de la inceputul acestui an unul dintre subiectele importante ale negocierii politice intre principalele partide parlamentare, insa, pana la acest moment, nu exista niciun document care sa detalieze concret procesul si calendarul de integrare a activitatilor CSA, CSSPP si CNVM. Potrivit reprezentantilor asiguratorilor, alinierea si armonizarea cadrului legislativ si operational ramane o mare provocare pentru conducerea institutiei.
Consiliul ASF validat de Parlament s-a reunit pentru prima oara in sedinta ieri, 29 aprilie, iar potrivit declaratiilor facute saptamana trecuta de Presedintele autoritatii, Dan Radu RUSANU, detaliile privind organizarea activitatii in perioada urmatoare, inclusiv salariile stabilite pentru membrii conducerii, vor fi facute publice in cadrul unei conferinte de presa.
Cele trei piete care vor fi supravegheate de megastructura ASF deservesc peste 6 milioane de clienti la fondurile de pensii, peste 6 milioane in fonduri de investitii si peste 10 milioane in asigurari, potrivit asociatiilor profesionale din cele trei domenii.
Autoritatea de Supraveghere Financiara s-a infiintat in baza Legii pentru aprobarea OuG nr. 93/2012, ca autoritate administrativa autonoma, de specialitate, cu personalitate juridica, independenta, autofinantata si, conform actului normativ, isi va exercita atributiile prin preluarea tuturor functiilor si atributiilor Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare (CNVM), Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) si Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP).
Premierul Romaniei, Victor PONTA, preciza in luna decembrie 2012, cand a anuntat integrarea institutiilor de supraveghere financiara nebancara, ca infiintarea noii autoritati este determinata de necesitatea de adaptare la tendintele europene. Printre avantajele acestui demers, spunea Primul ministru, se numara “mai putine functii de conducere, mai putina birocratie, coordonare cu BNR, pentru a oferi de fiecare data, indiferent de ceea ce se intampla pe plan politic, o ancora de stabilitate”. El a adaugat ca ASF trebuie sa aiba legitimitate si ca aceasta autoritate va ramane intr-o relatie directa cu Parlamentul, cu Banca Centrala Europeana. “Este un proiect pe care Guvernul il sustine, care provine de la specialisti care au acces la ceea ce se intampla pe plan european”, a subliniat Premierul.
Ramane o provocare alinierea si armonizarea cadrului legislativ si operational
Dorinta asiguratorilor, spune Adrian MARIN, Membru in Comitetul Director al UNSAR (asocitatia profesionala a asiguratorilor din Romania), este ca noua structura sa nu creeze o birocratie suplimentara, consumatoare de resurse, ci sa reuseasca prin transparenta decizionala si implicarea expertilor si asociatiilor din domeniu. “Ramane o mare provocare alinierea si armonizarea cadrului legislativ si operational in vederea eficientizarii celor trei domenii organizate intr-o unica structura”, a declarat Adrian MARIN intr-un interviu acordat Revistei PRIMM – Asigurari & Pensii.
In perioada urmatoare, vom asista la o perioada de tranzitie in care cele trei autoritati vor invata sa lucreze si sa comunice impreuna, dar si cu piata, insa pe termen lung, sustine Alexandru APOSTOL, Directorul General al MAXYGO Broker, “odata ce deciziile vor putea fi luate in urma unui proces de consultare, intre autoritati si piata, este posibil sa asistam la decizii mult mai consecvente si unitare ca forma si fond”.
Succesul noii autoritati, considera acesta, “va fi conditionat de existenta specialistilor numiti in cele trei structuri de supraveghere si de ambitiile politice si personale ale fiecarei parti implicate”. “La nivel european se vorbeste si se intreprind pasi catre o legislatie comuna si o abordare unitara a serviciilor financiare indiferent daca vorbim de asigurari, pensii sau banci. Prin urmare, un for comun de supraveghere a serviciilor financiare din Romania ar duce, teoretic, la decizii uniforme si armonizate cu legislatia interna financiara, dar si europeana”, a adaugat Alexandru APOSTOL.
Asociatiile profesionale din industriile de fonduri de investitii (AAF), fonduri de pensii private (APAPR) si asigurari (UNSAR) au trimis Parlamentului o scrisoare comuna privind infiintarea ASF. In scrisoare, acestea isi exprima disponibilitatea pentru dialog institutional cu ASF, precum si speranta ca “noua autoritate va reprezenta o constructie institutionala puternica, supla si eficienta, in acord cu tendintele europene de crestere a gradului de integrare in supravegherea pietelor financiare”.
Pe urmele adoptarii Legii pentru infiintarea ASF
In primele trei luni ale acestui an, proiectul de act normativ a trecut prin tot procesul legislativ din Parlament, astfel ca pe 18 martie a.c. a fost votat de Senat si a fost transmis spre promulgare Presedintelui statului. Acesta a solicitat, pe 4 aprilie a.c., reexaminarea Legii pentru aprobarea OuG nr. 93/2012, cerand conditii mai stricte pentru desemnarea viitorilor membri ai Consiliului ASF. Comisiile reunite pentru Politica Economica, Reforma si Privatizare si pentru Buget, Finante si Banci au dezbatut cererea de reexaminare transmisa de Presedinte, iar pe 9 aprilie, Legea a fost adoptata a doua oara de Camera Deputatilor. In urma dezbaterilor, deputatii au admis solicitarea sefului statului de crestere a numarului anilor de experienta in domeniul financiar de la 7 la 10, nu si cea care se referea la necesitatea stabilirii unei interdictii pentru membrii ASF de a fi soti sau rude ori afini pana la gradul al treilea cu membrii Parlamentului, interdictia aplicandu-se insa pentru cei inruditi cu membrii Guvernului si membrii CA ai Bancii Nationale a Romaniei.
Ulterior, Legea a fost adoptata pe 15 aprilie de catre Senat, Camera decizionala, ca urmare a cererii de reexaminare formulate de Presedinte, iar pe 23 aprilie Traian BASESCU a semnat Decretul privind promulgarea.
Intre timp, in urma negocierilor politice care au avut loc cu privire la arhitectura conducerii noii institutii, Parlamentul a validat Consiliul ASF pe 24 aprilie a.c., pentru un mandat de cinci ani. Acesta este format din cinci membri executivi – un Presedinte, un Prim-Vicepresedinte si trei Vicepresedinti pentru fiecare din cele trei sectoare (piata de capital, asigurari si pensii private) – si 12 membri neexecutivi.
Hotararea Parlamentului Romaniei privind investirea conducerii ASF – Autoritatea de Supraveghere Financiara a fost publicata pe 25 aprilie 2013 in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 239.
Conducerea executiva a ASF este formata din:
Dan Radu RUSANU – Presedinte;
Daniel DAIANU – Prim-vicepresedinte;
Mircea URSACHE – Vicepresedinte si sef al CNVM;
Daniel TUDOR – Vicepresedinte si sef al CSA;
Ion GIURESCU – Vicepresedinte si sef al CSSPP.
Pentru celelalte 12 posturi de membri in Consiliul ASF au fost votati Dorina MIHAILESCU (CNVM – PSD), Gheorghe MARCU (CNVM – PSD), Alexe GAVRILA (CNVM – PNL), Gheorghe ALBU (CNVM – PDL), Lorand KRALIK (CNVM – UDMR), Marian MIRZAC (PNL), Marian SARBU , (Presedintele CSSPP – PSD), Corneliu MOLDOVEANU (PNL), Tudor BALTA (CSA – PSD), Doru Claudian FRUNZULICA (CSA – UNPR), Cornel COCA-CONSTANTINESCU (CSA) si Nina PUIU (Director General Adjunct al RAIFFEISEN Leasing – PC).
Vezi aici ce experienta au cei 17 membri ai Consiliului ASF!