Conteaza marimea? Romania – a treia piata de asigurari auto din ECE
port 1H2012 arata ca segmentul auto din tara noastra este al treilea ca volum de incasari din aceasta zona (aproape 500 mil. EUR, respectiv peste 10% din piata auto din ECE). Primele doua sunt Polonia, cu 1,6 mld. EUR si Cehia, cu circa 715 mil. EUR. Pe locul patru, dupa Romania, este Slovenia, cu 272 mil. EUR. Acelasi clasament se mentine si pe CASCO.
De altfel, cele doua mari clase auto, RCA si CASCO, reprezinta inca peste 60% (2,15 mld. lei) din totalul asigurarilor generale vandute in Romania in primele sase luni ale lui 2013. Tot ele au fost cele care au generat, in acelasi timp, peste 90% (1,91 mld. lei) din daunele platite pe non-life in prima jumatate a anului, conform datelor ASF. Adaugand costurile de administrare si comisioanele platite brokerilor la despagubirile platite, apare, in mod evident, intrebarea legata de profitabilitatea acestui segment.
Chiar si in aceste conditii, fie din nevoia de cross-selling, fie pentru a continua subscrierea pe “cash flow” (plata despagubirilor trecute din incasarile curente) sau pentru “sustinerea procesului de popularizare a conceptului de asigurari”, au fost aproape inexistente cazurile cand un asigurator din Romania a renuntat sa mai subscrie pe liniile auto.
Pe RCA, topul local al companiilor este dominat de ASTRA Asigurari, EUROINS si CARPATICA Asig, companii cu o activitate mai restransa pe plan regional si care au o cota de piata cumulata de peste 50%. Pe de alta parte, pe CASCO, clasamentul este dominat de marile grupuri internationale: ALLIANZ, VIG (prin OMNIASIG si ASIROM), GROUPAMA si UNIQA, companii care au subscris impreuna circa 78% din primele pe aceasta linie de business.
Asadar, cu o lipsa evidenta de profitabilitate, dar cu un parc auto de circa 6 milioane de vehicule, este Romania o piata prea mare pentru a putea fi neglijata? Asteptam comentariile dumneavoastra.