Range Rover Sport nu avea nevoie neapărat de prezența lui Daniel Craig și de zgârie-norii din Manhattan pentru a se face înțeles, însă încrederea de care dă dovadă Land Rover demonstrează că, totuși, totul este posibil.
De fapt, clipul de prezentare pe care l-am văzut în cadrul lansării, care l-a avut ca punct culminant pe 007 conducând mașina pe un bulevard celebru din New York, a fost filmat acum câteva săptămâni în urmă, printre atâtea obiective de aparate foto și de camere de luat vederi. Asta nu a oprit echipa să conducă un Sport nedeghizat pe podul Manhattan în plină zi – o mișcare tupeistă care necesita aprobarea primarului, în timp ce tunelul de sub Park Avenue a fost pentru prima dată închis în scopul filmărilor.
Poate că în mod normal nu am fi fost atât de impresionați de chestii din astea, și nu doar că am fost singurii care să asistăm de pe platourile de filmare, dar credem că noul RR Sport chiar merită efortul.
Cea mai importantă știre este aceea că ăsta-i cel mai orientat către asfalt Land Rover creat vreodată. Asta nu înseamnă, desigur, că nu vor fi prezente două sisteme 4WD: unul cu două viteze, cu cutie de transfer low-range și cuplu pe punți 50/50, și capacitate de blocare pentru noroaie grele. Celălalt este cu 18 kilograme mai ușor, are o singură cutie de transfer și împarte cuplul ajutat de sistemele de tracțiune și control al stabilității. Această versiune împarte cuplul pe punți în raport maxim de 42/58 față/spate, pentru a asigura un comportament optim pe asfalt. Poluarea ADN-ului caracteristic brand-ului sau doar o atitudine îndrăzneață pentru noul produs? Cifrele de vânzări ale primului an ne vor răspunde la întrebarea asta.
Designul noului Sport te duce cu gândul la ceva foarte bine croit, dacă nu chiar un pic metrosexual. Directorul de design urban Gerry McGovern știe să recunoască o pereche bună de pantofi când îi vede, iar Sport este o mașină care are multe în comun cu trend-urile arhitecturale contemporane precum și cu cele din industria auto. Iar ăsta este un lucru foarte bun, într-adevăr. Pune-l pe noul Sport lângă cel mai recent Land Rover și lângă colosal de apreciatul Evoque (vândut deja în 110.000 de exemplare) și ai în față o imagine puternică. E ceea ce McGovern numește un unghi „mai rapid” al parbrizului, o formă mai rotunjită care dă impresia de volum mai mare (mai ales din profil) și un plafon mai lăsat. La o primă vedere, îl face pe Sport să arate ca o pălărie veche.
„Modelul anterior a fost un succes enorm pentru noi” ne spune McGovern, „dar a fost mai degrabă rectiliniu și se trage dintr-o vreme când compania încă era în proces de redescoperire. Noul model are proporții de prădător care se trag din Evoque, modelul care pune designul în centrul activității noastre. Designul este cel care face diferența majoră zilele astea”. Băieților care se ocupă de cromatică și de elemente de personalizare li s-a dat mână liberă, așa că în configuratorul on-line pentru noul Sport vei găsi alte câteva chestii care să facă și mai mare diferență: există 19 culori exterioare, 11 pentru interior, trei culori contrastante pentru plafon și șapte modele de jante, cu diametre cuprinse între 19 și 22 de inci.
Acestea fiind spuse, partea tehnică a lui Sport este, în mod discutabil, și mai bună, la fel cum a fost și în cazul fratelui mai mare Range Rover. Cu toate că există și părți comune, Sport este, aparent, unic în proporție de 75%, elementele unice (de ordin tehnic) având rolul de a-l face să fie mai manevrabil. După cum și Nick Rogers, directorul de producție, ne spune: „Suspensiile mașinii au reglaje unice, sisteme de control sunt unice, iar direcția electromecanică a fost calibrată diferit. Nu-ți va veni să crezi de cât de bine se simte asta”. Suspensiile pe aer independente, ajunse la a cincea generație pe Sport, sunt făcute în mare parte din aluminiu – cele cu brațe suprapuse de pe puntea față sunt mai aerisite, iar cele de pe spate sunt multi-link. Cursa suspensiei este cea mai bună din segment (260 mm pe față și 272 mm pe spate), mașina având o plajă de mișcare, per total, de 185 mm. Adâncimea vadului maxim a crescut, în cazul de față, la 850 mm, ceea ce înseamnă, evident, că mașina asta chiar poate face chestii.
Și mai există și monococa din aluminiu „inspirată din industria aerospațială”, aceeași arhitectură care a transformat și noul Range Rover. „În fucție de motorizare”, ne spune Rogers, „Sport este mai ușor cu 420 până la 513 kilograme față de modelul anterior”. Designul inteligent ascunde cu succes creșterea în lungime cu 62 de milimetri față de modelul anterior; per total, este cu 149 mm mai scurt și cu 55 mm mai jos decât Range Rover, și cu 45 de kilograme mai ușor. E mare, dar nu respingător de mare.
Diferite elemente ale șasiului și ale suspensiei guverează manevrabilitatea noului Sport: alege modul Dynamic și poți să vorbești deja de un Range Rover Sport bun de dus pe circuit. Are și un sistem de torque vectoring, care controlează atitudinea lui Sport prin intermediul frânelor și a unor senzori giratori, a amortizoarelor adaptive și a orânduielii normale de sisteme electronice de stabilitate. (dispui și de Flank Guard – care te avertizează de existența idioților care vin din lateral când vrei să ieși dintr-o parcare -, Queue Assist – care intervine cu noul cruise control adaptiv pentru a-ți da mai puțină treabă în ambuteiaje -, și cu Closing Vehicle Sensing – care îți spune dacă cineva este pe cale să te bușească din spate; încă nu ne dăm seama dacă este cea mai sigură mașină din lume sau cea mai paranoică…)
Două motorizări vor fi disponibile inițial: V8-ul supraalimentat, cu 500 CP, și un turbodiesel în șase cilindri, cu 287 CP. Opțiunile pentru diesel se vor diversifica începând de anul următor cu un V6 de 254 CP, alături de un V8 de 4,4 litri, cu 335 CP și 700 Nm. Va fi disponibil și un diesel hibrid (ale cărui emisii de CO2 vor fi de doar 169 g/km). Transmisia este asigurată de un ZF în opt rapoarte, cu toate că ne așteptăm și la varianta cu nouă trepte în viitor. Brembo se ocupă de frâne, cu discuri de 380 mm pe față și 360 mm pe spate.
Interiorul noului Sport aduce multe îmbunătățiri în termeni de estetic și calitate. De fapt, ai mai puține chestii la care să te uiți acum, ceea ce e bine, iar sistemul de infotainment este un mare pas înainte (era și cazul, de fapt), sistemul audio Meridian, cu 23 de boxe, dezvoltă 1700W, iar sistemul de climatizare poate veni cu setări pentru două, trei sau patru zone. Echipamentele interioare sunt vast îmbunătățite, iar Sport poate veni și cu al treilea rând de scaune.
Să spunem că noul Sport sună promițător e ca și cum am spune că Messi se descurcă să dea cu șutul în minge. Range Rover-urile tot timpul au fost cool și dictatoriale, dar pe acesta chiar abia așteptăm să-l conducem. Și să-l conducem bine.