Proprietarii de masini vor putea asista la reparatiile din service-uri.

Proprietarii de masini vor putea asista la reparatiile din service-uri. Care va fi impactul asupra asiguratilor?

Camera Deputatilor a adoptat un proiect de lege care ofera proprietarilor de autovehicule posibilitatea sa asiste la lucrarile de reparatii efectuate in service-urile auto. Ei vor putea privi in mod direct, fie dintr-un spatiu special amenajat, fie prin intermediul unei camere de luat vederi, operatiunile la care le sunt supuse propriile vehicule. Mai mult decat atat, in cazul in care sunt nemultumiti de calitatea reparatiei, pot depune contestatie la Registrul Auto Roman.

In cazul in care service-urile auto nu indeplinesc aceasta obligatie, beneficiarul are dreptul de a refuza semnarea receptiei activitatilor respective, prevazute in devizul de lucrari. De asemenea, proprietarul masinii poate refuza plata pana ce nu mai are nicio obiectie in ceea ce priveste calitatea lucrarilor efectuate, informeaza avocatnet.ro.

“Aceasta reglementare ofera sansa proprietarului unui autoturism, beneficiarului unei astfel de interventii in service, sa asiste la interventia care se face propriei masini, sa conteste. Exista, incepand cu acest act normativ, obligatia unui Registru de contestatii. Contestatia este initiativa cetateanului. El poate sa conteste in mod absurd. Imediat, insa, in termen de sapte zile, exista obligatia RAR sa verifice contestatia respectiva”, a declarat deputatul Iulian IANCU, initiatorul acestei legi.

Acesta a motivat masura ca fiind necesara, intrucat beneficiarul de servicii de reparatii auto si alte activitati de intretinere are dreptul sa fie informat in legatura cu piesele, ansamblele si materialele utilizate, pentru a fi eliminata orice suspiciune ca acestea sunt false, contrafacute, reutilizate, nu au caracteristicile corespunzatoare sau au termen de valabilitate depasit.

Prin urmare, in cazul in care RAR primeste cinci plangeri referitor la acelasi service, va dispune efectuarea unui audit la acea unitate, iar licenta service-ului poate fi suspendata, daca RAR realizeaza doua audituri in cursul unui an.

O parte din unitatile reparatoare au implementat deja o astfel de solutie cu mai mult timp in urma, in special cele de reprezentanta, mai ales in conditiile in care aceasta modificare legislativa fost vehiculata inca din 2010.

Costurile cu reparatiile si daunalitatea pe segmentul auto reprezinta problema majora a pietei de asigurari din Romania. Asadar, reducerea acestor cheltuieli ar reprezenta un avantaj pentru companiile active pe segmentul auto. De aceea, o parte din companiile de asigurari au optat pentru aducerea pieselor de schimb direct de catre furnizorii proprii in service-ul unde urma a fi efectuata reparatia. Practica a fost insa contestata de mai multe unitati reparatoare, motivul fiind ca o parte din asiguratori opteaza pentru montarea pe masini a unor piese de calitate indoielnica, care ar pune in pericol siguranta masinii si a pasagerilor sai, singurul scop fiind de a reduce cheltuielile cu despagubirile.

Pe de alta parte, faptul ca un numar mare de sesizari poate atrage suspendarea autorizatiei respectivei unitati reparatoare poate constitui o metoda de responsabilizare a service-urilor.

Astfel, desi aceasta masura este una benefica, in principiu, pentru client, este greu de crezut ca o persoana obisnuita, fara cunostinte tehnice despre proceduri de reparatie sau tehnici de tinichigerie, poate aprecia calitatea serviciilor privind printr-un geam sau la un monitor. Mai mult decat atat, clientul va putea face cu greu aprecieri referitoare la piesele de schimb utilizate pentru reparatie daca nu este informat in prealabil despre calitatea acestora de catre reprezentantii service-ului.

Chiar si cu aceasta modificare, proprietarul va putea analiza cat de buna a fost reparatia dupa finalizarea acesteia, urmand apoi sa decida daca va depune sau nu o sesizare in acest sens.