Romania, pe primul loc in UE din punctul de vedere al intentiilor antreprenoriale. SONDAJ: Este profitabila o afacere in asigurari?

Romania, pe primul loc in UE din punctul de vedere al intentiilor antreprenoriale. SONDAJ: Este profitabila o afacere in asigurari?
ecat dublu fata de media inregistrata in Uniunea Europeana.

Tara noastra se pozitioneaza printre primele locuri si in ceea ce priveste perceptia antreprenoriatului in societate. 71% dintre romani considera antreprenoriatul ca o alternativa de cariera excelenta, in comparatie cu doar 58% dintre europeni, in timp ce 74% din populatia Romaniei e de parere ca antreprenorii au un statut privilegiat in societate.

Mai mult, 48% din populatia activa prefera sa fie pe cont propriu, potrivit datelor Global Entrepreneurship Monitor, in comparatie cu media europeana de 37%. Cu toate acestea, jumatate dintre respondentii romani afirma ca nu au resursele financiare pentru a-si dezvolta propriile afaceri, mai mult decat dublu fata de Uniunea Europeana, (21%).

Problemele apar si in privinta sustenabilitatii acestor start-up-uri. Romania ocupa locul 6 in Uniunea Europeana (dupa Austria, Estonia, Letonia, Olanda si Slovacia) din punctul de vedere al activitatii antreprenoriale totale: 9% din populatia activa este fie in procesul de a incepe un business, fie isi dezvolta propriile start-up-uri. Mai mult decat atat, Romania se afla pe penultimul loc la nivel european in ceea ce priveste sustenabilitatea initiativelor antreprenoriale: mai bine de jumatate din companiile nou infiintate nu reusesc sa supravietuiasca perioadei critice de 42 de luni (acestea se inchid sau isi suspenda activitatea).

In acest context, organizatia AKCEES a realizat o analiza a mediului antreprenorial romanesc si a identificat principalii factori care au impact asupra dezvoltarii acestora. Factorii au fost apoi inclusi intr-un chestionar care a vizat identificarea situatiei din tara. La studiu au participat 255 de reprezentanti ai comunitatilor antreprenoriale din Romania si ai ONG-urilor preocupate de promovarea antreprenoriatului.
Caracteristicile si abilitatile antreprenorului – romanii nu sunt pregatiti din acest punct de vedere si simt nevoia sa dezvolte aceste caracteristici prin programe educationale;Accesul la finantare – reprezinta o grija principala, atat pentru antreprenori, cat si pentru cei interesati de dezvoltarea unui start-up. Majoritatea respondentilor considera ca nu vor reusi sa identifice modalitati de a-si finanta afacerea;Taxe si alte bariere administrative – respondentii sunt de parere ca nivelul taxelor si al impozitelor este ridicat, iar coruptia si ineficienta existenta la nivelul institutiilor publice au un impact negativ asupra posibilitatilor de dezvoltare ale propriilor afaceri;Existenta retelelor si a conexiunilor – in Romania, comunitatile antreprenoriale puternice se dezvolta in orasele mari, insa acestea nu sunt inca suficient de prezente. Tinerii acuza lipsa de conexiuni de business si mentori relevanti;Cultura si capitalul social – antreprenorii de succes, media, evenimentele si prietenii au un impact pozitiv ridicat asupra opiniei generale privind antreprenoriatul. Profesorii, consilierii de cariera, parintii si familia influenteaza negativ probabilitatea unui tanar de a deveni antreprenor;Politicile publice – masurile intreprinse de stat sunt privite de comunitate ca un impediment major in calea dezvoltarii, in loc sa stimuleze dezvoltarea ecosistemului antreprenorial;
Studiul realizat de AKCEES este disponibil integral aici .

Leave a Reply